Zoekresultaten

Je heb gezocht op:

Maak het verschil: Help jij Mourik met de transitie naar een duurzame toekomst?

De Eco-Runner bestaat uit een groep ambitieuze studenten van de TU Delft die het wereldrecord willen verbreken met het rijden van 2.055,68 km op één waterstoftank met hun waterstof aangedreven stadsauto. Mourik sponsort dit initiatief om zo bij te dragen aan een duurzame toekomst en gaat met de studenten in gesprek over hoe we onze doelen kunnen bereiken. Julian de Klerk (23), teammanager, en Feiko Kwa (22), brandstofcel ingenieur, vertellen graag meer over de Eco-Runner en het gebruik van waterstof voor een duurzame toekomst. Onder een duurzame toekomst verstaat het team: “Een toekomst waarbij er geen uitstoot van broeikasgassen is en zo ervoor zorgen dat de klimaatverandering niet verergerd wordt. De energietransitie maken, is de eerste stap naar die toekomst.” Waarom maken we gebruik van waterstof? Er zijn verschillende groene opties om te gebruiken als brandstof. Het team maakt gebruik van waterstof voor de stadsauto, omdat het lichter is waardoor er verder gereden kan worden. Dit is noodzakelijk voor het verbreken van het wereldrecord. Feiko: “Voornamelijk voor de afstand. Waterstof is veel energiedichter dan andere duurzame opties. Dus je kan met hetzelfde gewicht aan waterstof veel verder rijden. Voor het verbreken van het wereldrecord is dit noodzakelijk. Ook toekomstgericht gezien is waterstof tanken veel sneller dan batterijen opladen.” Mourik is ook bezig met haar materieel op waterstof of geëlektrificeerd te maken. Met de graafmachine op waterstof zijn hiermee de eerste stappen in de goede richting gezet. Gewoon doen Om het doel te behalen zeggen de TU studenten: “Gewoon doen”. Het doel is: alle materieel in 2035 op waterstof of geëlektrificeerd. De studenten van TU Delft hebben advies gegeven om ervoor te zorgen dat we deze doelen gaan halen. Zij geven aan niet af te wachten en het gewoon te gaan doen. Julian: “Ik zou het advies geven om daar echt vol voor te gaan, ook al is de markt daar soms nog niet helemaal klaar of perfect voor. Er moeten bepaalde koplopers zijn die de trend zetten. Om zo snel mogelijk die energietransitie te laten verlopen, is ons advies om dat in te gaan zetten en gewoon te gaan doen. Anders wacht iedereen op elkaar en gebeurt er uiteindelijk niks.” Help jij ons naar een duurzame toekomst? Mourik is op zoek naar studenten die gedreven zijn om bij te dragen aan onze ambities voor een duurzame toekomst. Julian: “Duurzaamheid is voor mij een erg belangrijke factor bij een werkgever. Wat ik ook maak of waar ik me voor in zet, ik wil wel dat ik er volledig achtersta. Bij het onderwerp duurzaamheid is dit het geval.”

Emissieloos werken aan de dijk

Bron: WATERFORUM, nr. 6, november 2022Door: Pieter van den Brand Mourik brengt eigen innovatie in bij project Sterke Lekdijk In het project Sterke Lekdijk doet Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een beroep op de innovatiekracht van de betrokken aannemers. Emissievrij werken is een van de ambities. Mourik draagt bij met een schone graafmachine op waterstof. Impressie van een duurzame dijkversterking.Dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk neemt het 55 kilometer tellende dijktraject tussen Amerongen en Schoonhoven op de schop. Om de Lekdijk, die een groot deel van Midden- en West-Nederland tegen overstroming beschermd, voor de toekomst waterveilig te maken, koos Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden voor de Europese aanbestedingsvorm Innovatiepartnerschap. Het dijkversterkingsproject, onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), is opgeknipt in zes deelprojecten, waarvan de aannemers Mourik, Van Oord en de combinatie Lek-ensemble (Heijmans Infra, GMB Civiel en De Vries & Van de Wiel) er ieder twee toebedeeld hebben gekregen. Doel van het Innovatiepartnerschap is dat de aannemers projectoverschrijdend samenwerken. In juni is als eerste het deelproject Salmsteke gestart, het twee kilometer tellende oostelijke Lekdijktraject onder Lopik, dat onder de hoede is van Mourik. De ambitie is de dijk hier in te passen in het landschap en de omgeving, met volop kansen voor het ontwikkelen van natuur, recreatie, cultuurhistorie en mobiliteit. Naast de innovatieve oplossingen die langs de Lekdijk gestalte krijgen, is het de bedoeling dat de aannemers samenwerken op het vlak van duurzaamheid. Het hoogheemraadschap wil inzetten op een emissieloze dijkversterking. Bij elk deelproject ligt de lat telkens een stukje hoger.   Rupsgraafmachine Mourik zet in Salmsteke een in eigen huis omgebouwde 100 procent schone rupsgraafmachine op waterstof in. Van Oord doet mee met een elektrische graafmachine. “De overgang naar emissieloos werken gaat niet van vandaag op morgen”, zegt projectleider Waterveiligheid Kees Scheer van Mourik. “Niemand weet welke techniek het in de toekomst gaat worden. Bij de Sterke Lekdijk krijgen we een mooie kans dit soort innovaties in de praktijk uit te proberen. De investering die we hebben gedaan is ook niet niks, maar die mogen we afschrijven in de komende zes jaar dat dit project duurt. Het hoogheemraadschap en het HWBP steken hiermee net zo goed hun nek uit. Maar het is te prijzen dat ze zoiets mogelijk maken, zodat ook wij hier ervaring op kunnen doen.” Waterstof Mourik kiest in zijn duurzaamheidsvisie voor waterstof. “Bij dit soort werk moet je over een machine kunnen beschikken die minimaal acht uur op een dag zijn werk kan doen. In het veld is geen stopcontact beschikbaar. Elektrificatie wordt sowieso bemoeilijkt door de krapte op het elektriciteitsnet”, verklaart Walter van de Reep de keuze voor waterstof. Van de Reep is projecten programmamanager binnen de specialisatie watermanagement en -veiligheid bij Mourik. “Door dit te doen dragen we bovendien bij aan het creëren van de vraag naar waterstof. Dat soort prikkels is nodig om deze brandstof op grote schaal in te kunnen zetten. In de toekomst is er volop duurzame waterstof beschikbaar. Dan wordt dat de norm.” Mourik beschikt al over veel kennis van waterstof via dochterbedrijf Petrogas, dat systemen voor gas en energie voor de industrie ontwikkelt. “We hebben samen gezegd: dit gaan we gewoon proberen”, zegt Scheer. “We willen de stap naar emissieloos bouwen zetten en in 2030 alleen nog maar emissieloos materieel gebruiken.” Credits Voor het ombouwen van de door een fossiele brandstofmotor aangedreven graafmachine van leverancier Liebherr werden medewerkers uit de eigen werkplaats vrijgemaakt. Naast het ombouwen van de graafmachine naar een brandstofcel op waterstof, was andere sturingssoftware nodig. Die werd geschreven door ontwikkelaar Accenda, een spin-off van de TU Delft. Credits zijn er in dit geval voor de R&D-afdeling van Liebherr, dat de technische specificaties hiervoor vrijgaf. “Anders hadden we de software niet aan kunnen passen”, zegt Van de Reep. “We hadden wat aanloopproblemen met het inregelen van de machine, maar nu doet hij letterlijk fluitend zijn werk. Dat geldt ook voor de machinist. Het enige wat uit de uitlaat komt is water. De machine is muisstil. Je hoort alleen de olie die door de cilinders wordt geperst.” Opgave Scheer en Van de Reep zijn te spreken over de nieuwe opzet die De Stichtse Rijnlanden voor dit dijkversterkingsproject heeft gekozen: “We staan immers voor een gigantische opgave om Nederland de komende dertig jaar waterveilig te maken”, zegt Van de Reep. “Willen we deze operatie succesvol kunnen voltooien, dan is samenwerking tussen overheid en markt onmisbaar. We moeten elkaars kennis en expertise delen. Dat besef dringt met het project Sterke Lekdijk nu heel sterk door. Voor aannemers is er werk genoeg. We hoeven elkaar niet te beconcurreren, maar kunnen juist volop van elkaar profiteren.” Scheer vult aan: “Het is erg waardevol als wij als marktpartij vroeg aan tafel komen, om optimaal bij te kunnen dragen aan slimmer en duurzamer werken en een snellere realisatie van projecten. Met de innovaties die nu in de praktijk aan bod komen, kunnen straks ook andere dijkversterkingen hun voordeel doen.”

Mourik bouwt eerste 100% schone graafmachine op waterstof

De eerste volledig schone graafmachine op waterstof gaat deze maand aan het werk bij het dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk bij Schoonhoven. Met de inzet van de 30-tons emissieloze rupsgraafmachine, zet Mourik een volgende grote stap naar een volledig schoon en duurzaam machinepark. Het internationale familiebedrijf heeft de ambitie om in 2030 alleen nog emissieloos materieel te gebruiken.‘Hij lijkt precies op een traditionele graafmachine. Alleen is deze zo schoon dat we er zelfs in Natura 2000-gebieden mee kunnen werken. Bovendien is de waterstof versie krachtiger dan de gewone’, stelt Kees Jan Mourik, bestuursvoorzitter van aannemer en technisch dienstverlener Mourik. ‘Voor de liefhebbers; het is een omgebouwde Liebherr R926 Generatie 8 die dankzij onze aanpassingen helemaal geen CO₂ en NOx uitstoot. De machine kan een volledige werkdag draaien zonder dat de accu’s hoeven te worden vervangen of de waterstof moet worden bijgevuld. Dus er is geen tijdverlies. Dat maakt deze unieke graafmachine optimaal inzetbaar en rendabel voor onze opdrachtgevers.’ Eerder ontwikkelde Mourik al een technologie waarmee de uitstoot van NOx door bouwmaterieel zoals graafmachines, kraanheimmachines, walsen, asfaltmachines en generatoren met maar liefst 97% kan worden verminderd. Mourik: ‘Door te innoveren in emissieloos materieel kunnen we ondanks de strenge stikstof regeling toch aan de slag gaan bij belangrijke infraprojecten en dijkversterkingsprojecten.’   Nood is hoog Mourik: ‘Het opent bovendien mogelijkheden voor projecten waarvoor het nu moeilijk of onmogelijk is vergunningen te krijgen in verband met de uitstoot. Met nul uitstoot bieden we de oplossing voor deze belangrijkste hindernis. De nood is hoog. De bouw moet door. We zijn er als familiebedrijf trots op dat we hier het voortouw in kunnen nemen.’Het ombouwen van de graafmachine heeft Mourik in eigen huis gedaan. Walter Deelen, directeur Mourik Infra: ‘De technologie is nieuw, dus de kennis moesten we zelf opbouwen. Dat is wel toevertrouwd aan onze innovatiespecialisten bij ons dochterbedrijf Mourik Techniek. Samen met innovatiespecialist Accenda en met ondersteuning van leverancier Liebherr hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor hoe je bouwmachines snel en efficiënt kunt ombouwen.‘De knappe koppen bij Mourik zijn inmiddels druk bezig om groene waterstof te winnen uit bermgras en snoeiafval. Mourik: ‘Groene waterstof wordt schaars als meer bedrijven de overstap maken naar schoon werken. Met een beetje creativiteit vinden we ook weer oplossingen voor deze uitdaging. Innovatie is ons speerpunt. Onze specialisten zien vooral kansen.’Mensen maken Mourik! > Lees meer over duurzaam ondernemen bij Mourik   

Bouw grootste waterstofhub van Europa biedt kansen

Technisch dienstverlener Mourik zet al zijn kennis en ervaring uit de petrochemische industrie in om bij te dragen aan de bouw en onderhoud van de waterstofhub in Groningen. Met de opening van een kantoor in Farmsum zit het bedrijf bovenop de ontwikkelingen om nieuwe opdrachten binnen te slepen. Onder de projectnaam NortH2 wordt er het grootste windmolenpark ter wereld gebouwd. De opgewekte energie wordt in de Eemshaven omgezet in groene waterstof. Dat gebeurt in grote electrolysers waarin water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof met behulp van windenergie. ‘Wij zijn expert op dat gebied. Daarom hebben we een vestiging in Farmsum geopend om van begin af aan betrokken te zijn bij de bouw van dit prestigieuze project. We vinden het belangrijk om onze expertise in te zetten voor de verduurzaming van onze economie’, stelt Kees Jan Mourik, bestuursvoorzitter van Mourik. ‘In Groningen zal naar verwachting 800.000 ton groene waterstof per jaar worden geproduceerd. Daarmee wordt de uitstoot van CO2 met zo’n zeven megaton verminderd. Dat is zo’n 3,7% van de totale Nederlandse uitstoot.  De waterstofhub betekent de komst van veel bedrijven in de energiesector en de chemische en biochemische industrie. Mourik Industry heeft wereldwijd ervaring met werkzaamheden in deze sectoren. Mourik: ‘Deze bedrijven gebruiken reactoren waarin chemische reacties plaatsvinden. Het schoonmaken van deze reactoren is een zeer specialistisch vak. Er zijn maar weinig bedrijven wereldwijd die dat kunnen. Wij behoren tot de beste. We hebben ervaring met deze werkzaamheden van Colombia tot Qatar. Door het openen van een nieuw kantoor in Farmsum, kan Mourik beter inspelen op de marktontwikkelingen en opdrachtgevers met hun multidisciplinaire services optimaal bedienen. Op dinsdag 8 juni is door Kees Jan Mourik officieel de nieuwe Mourik-locatie in Farmsum geopend. Deze nieuwe vestiging vormt een basis in Noordoost-Nederland van waaruit Mourik de multidisciplinaire specialistische diensten van Mourik Industry en Infra aan kan bieden. Met hun technieken leveren zij daarmee een bijdrage aan de duurzame industriële ontwikkelingen in de regio. ‘Al voor de opening zijn de eerste cleaningaanvragen bij Mourik ontvangen en er lopen verschillende aanvragen voor multidisciplinaire projecten. Het besluit om een locatie te openen in deze regio, lijkt hiermee een juiste beslissing te zijn geweest’, aldus Niels Potma, bedrijfsleider regio Noord. > Neem contact op met Bedrijfsleider Niels Potma. 

Zo bouwen we aan een emissieloze bouwplaats

Bij Mourik hebben we afgesproken dat we in 2035 emissieloos werken. Mourik Infra wil zelfs in 2030 al volledig emissieloos werken. Om dat doel te halen moeten we flink aan de slag, in alle onderdelen van ons bedrijf. Ook op de bouwplaats. Geen gemakkelijke opgave, want we werken veel met zwaar materieel en dat is verantwoordelijk voor de meeste van onze emissies. Gelukkig zien we oplossingen en kansen om ons materieel emissieloos te maken. Transitiepaden Mourik Infra verduurzaamt actief om haar emissies te reduceren tot nul. Samen met een team van specialisten, van directie tot monteurs, onderzoeken we de mogelijkheden daarvoor die passen binnen de geformuleerde transitiepaden:   Transitiepad 1: Klein materieel volledig elektrificeren Transitiepad 2: Low emissions zwaar materieel Transitiepad 3: Zero emissions zwaar materieel   Klein materieel elektrificeren Voor steeds meer klein materieel bestaan elektrische alternatieven. Daardoor kunnen wij ons diesel aangedreven materieel vervangen door elektrisch aangedreven materieel dat wordt opgeladen met groene stroom. Sinds kort werken we bijvoorbeeld met een volledig elektrische minigraver, die geruisloos zijn werk doet. De accu’s van de graafmachine zijn volledig te recyclen en hebben een lange levensduur: ze gaan maar liefst tien jaar mee. Onze minigraver is op het moment werkzaam in de Vogelbuurt in Dordrecht, waar we emissievrij vlonders aanbrengen. De elektrische graafmachine werkt in Dordrecht nauw samen met een elektrische knikmop, ofwel een minishovel met watergekoelde motor. Die shovel is een kleine krachtpatser: het apparaat kan een hele dag bakken zand verschuiven zonder dat er bijgeladen hoeft te worden. Ook de trilplaat en het gereedschap zijn elektrisch. Iedere avond laden we alles op via een vaste aansluiting op basis van groene stroom met SMK-keurmerk.    Oplossingen voor zwaar materieel  Voor zwaar materieel zijn duurzame alternatieven nog schaars. Een volledig elektrische aandrijving levert niet altijd het benodigde vermogen. Of kan niet een volledige werkdag mee. Dit is een kwestie van tijd, want de ontwikkelingen gaan snel. In de tussentijd maken we veel gebruik van onze LOW emissions-oplossingen. Zo werken we bij Hendrik Bedrijven Brunssum met een hybride bulldozer. Ook hebben we de kennis in huis om de emissies van zwaar materieel met 90% te verminderen. Mourik EGP (Exhaust Gas Purification) biedt complete oplossingen voor emissie nabehandelingssystemen voor maritieme en industriemotoren Stage IV, V en TIER4F. Wij leveren complete SCR (NOx) en DPF (roetfilter) systemen, afgestemd op de specificaties van de klant en wettelijke emissie-eisen. In nauwe samenwerking met Mourik Techniek kunnen we complete systemen samenstellen, produceren, installeren en onderhouden. Waar we begonnen zijn  met het voorzien van schepen van emissie nabehandelingssystemen, upgraden we nu mobiele werktuigen van oudere stage normen naar de strengste emissienorm Stage V. Inmiddels zijn onze asfaltwals en een rupskraan voorzien van dit systeem.   Alternatieve brandstoffen  Op dit moment ontkomen we er niet aan om een deel van ons materieel op diesel te laten draaien. Toch hebben we ook op dit gebied winst kunnen behalen. Met CO2 Saving Fuel, die is gemaakt van biomassa, reduceren we onze CO2-uitstoot met 89%. Daarnaast neemt ook de uitstoot van fijnstof en NOx met circa 34% af. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook belangrijk voor de gezondheid van onze medewerkers en omwonenden.   De potentie van waterstof We geloven in waterstof als de oplossing voor de emissieloze bouwplaats en de onmisbare schakel voor de energietransitie. Wij beschikken over de innovaties en ideeën die onze infrastructuur en de bouw helpen vergroenen, zoals de bouw van het eerste Belgische waterstofstation, maar ook het meedenken met opdrachtgevers over nieuwe toepassingen van waterstof als energiedrager. En binnenkort hebben we een mooie primeur ten aanzien van emissieloos materieel.   Samen bouwen aan een emissieloze bouwplaats Om de transitie naar de emissieloze bouwplaats mogelijk te maken, moeten we de handen ineen slaan: opdrachtgevers, leveranciers, energieleveranciers, netbeheerders, etcetera. We zijn als lid van Emissieloos Netwerk Infra nauw betrokken bij de ontwikkeling van een emissieloze keten. Ook hebben we ons eigen netwerk ‘Ketennetwerk Emissieloos Werken’ waar we onze ketenpartners stimuleren om emissieloos te werken. Niet alleen voor ons, maar ook voor de volgende generatie.   Wil je meer weten over emissieloos werken? Onze duurzaamheidsmanager Cora de Groot vertelt je er graag meer over. Op een Project Doen werken we al emissieloos, namelijk in de Vogelbuurt in Dordrecht waar ons dochterbedrijf Vogel emissievrij vlonders aanbrengt. Cora is daarom bij Jimmy Dean Kleingeld langsgegaan om hier een kijkje te nemen. Ben jij benieuwd wat Jimmy Dean ons kan vertellen? Bekijk dan de video! 

Familiebedrijf Mourik bouwt machine van 30 ton om tot zuinigere versie: ‘Dit opent deuren voor ons’

Bron: AD Rivierenland/Dordtenaar, 7 oktober 2021 Schoner én krachtiger. De hele wereld droomt er van, in Groot-Ammers is het werkelijkheid. Mourik heeft namelijk een bestaande graafmachine omgebouwd tot een nog krachtigere waterstofversie. Bijkomend voordeel: deuren die tot op de dag van vandaag gesloten bleven voor de aannemer, kunnen met de nieuwe machine wel eens wagenwijd open komen te staan.Tientallen jaren geleden was het niet eens een voetnoot bij de aanbesteding voor een project: een teken van aandacht voor duurzaamheid en een schoner milieu. Tegenwoordig staan de eisen die gesteld worden aan de uitstoot van schadelijke gassen als benzine, diesel en stikstof bij een bouwproject vetgedrukt, cursief én onderstreept.Niemand kan het nog ontgaan dat Nederland - en de rest van de wereld - nadenkt over de vraag hoe over te stappen naar duurzame en emissieloze energiebronnen. Dijkversterkingen, wegwerkzaamheden en zelfs transporten over de weg, het spoor of het water moeten zo veel als mogelijk zonder uitstoot worden uitgevoerd. Wie als bedrijf achterblijft en niet investeert in groene krachtbronnen, kan een nieuwe opdracht bijna wel op de buik schrijven. Dit opent mogelijkheden voor projecten waarvoor het nu moeilijk of onmogelijk is om vergunningen te krijgen in verband met de uitstoot - Kees-Jan Mourik, CEO Mourik. En investeren hebben ze bij aannemersbedrijf Mourik uit Groot-Ammers gedaan. Eigenhandig bouwden de knappe koppen van het familiebedrijf een bestaande rupsgraafmachine van een slordige 30 ton om tot een versie die volledig functioneert op waterstof en elektriciteit. ,,Dit opent mogelijkheden voor projecten waarvoor het nu moeilijk of onmogelijk is om vergunningen te krijgen in verband met de uitstoot’', zegt bestuursvoorzitter Kees Jan Mourik. ,,Met nul uitstoot bieden we de oplossing voor deze belangrijkste hindernis.’’ Stikstof Een voorbeeld van zo'n ‘hindernis’ ligt in Brabant. ,,Daar hebben we twee projecten die vanwege de stikstofproblematiek al twee jaar stil liggen’’, zegt Mourik. ,,Deze machine kan daar hopelijk verandering in gaan brengen.’’De wens voor emissieloos materieel kwam mede voort uit de opdrachten die ‘in de markt’ werden gezet. Innovatiespecialisten van Mouriks dochteronderneming Mourik Techniek, innovatiespecialist Accenda en ondersteuning van leverancier Liebherr maakten de eerste volledig op waterstof en elektriciteit werkende graafmachine mogelijk.,,Het was een mooie ervaring om hier aan te werken. ‘De jongens’ vonden het ook geweldig; sommigen hebben ’s avonds zelf op internet naar mogelijkheden gezocht en dachten mee met wat we aan het ontwikkelen waren’’, zegt Harry Brekelmans, hoofd materieel bij Mourik Infra.  De balans moet de komende jaren gaan omslaan naar meer emissieloos materieel - Walter Deelen, Directeur Mourik Infra Walter Deelen, directeur bij de Infra-tak van het bedrijf, vult aan: ,,De kennis moesten we zelf opbouwen. Maar nu hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor hoe je de bouwmachines snel en efficiënt kunt ombouwen.’' Ambitie 2030: emissieloos  Bij het dijkversterkingsproject in Schoonhoven, aan de overkant van de Lek bij ‘thuisbasis’ Groot-Ammers, wordt vanaf deze maand getest met de waterstofgraver. Komen daar geen ongeregeldheden aan het licht, dan wil het bedrijf de volgende stappen zetten om in 2030 een volledig emissieloos wagenpark te hebben. ,,De balans moet de komende jaren gaan omslaan naar meer emissieloos materieel. Dat moeten opdrachtgevers ook in de opdracht durven zetten, want anders komen we nergens’’, zegt Deelen.Voor nu heeft de ‘e-graver’ vooral reuring gebracht. ,,Het wereldje spreekt er wel over ja’’, zegt Mourik. ,,We staan echt te kijken van de respons. Maar daar moet het niet bij blijven. De investeringen in een machine als deze zijn gigantisch. Dus hij moet ook wel aan de slag gaan.’’ 

Mourik zet stevige stap naar duurzame bedrijfsvoering dankzij verkoop aandelen BlueAlp en CR Asia

CEO Kees Jan Mourik: “De ontwikkeling van de waterstof graafmachine en de oprichting van Mourik Technics zijn tastbare resultaten van het jaar 2021.” Jaarcijfers 2021: Omzet van ruim 469 miljoen is nagenoeg gelijk aan die van 2020 Joh. Mourik & Co. Holding B.V. kijkt met tevredenheid terug op 2021. De jaarcijfers laten zien dat de omzet van ruim 469 miljoen nagenoeg gelijk is aan die van 2020. Het resultaat kreeg met de verkoop van aandelen in BlueAlp en CR Asia een stevige impuls. Mourik gebruikt deze gelden voor de verdere verduurzaming van de activiteiten. Bijvoorbeeld met de oprichting van Mourik Technics in België breidt de holding het werkveld uit naar duurzame klimaatbeheersing voor gebouwen. Daarnaast heeft de ontwikkeling en lancering van de emissieloze Liebherr-rupsgraafmachine in samenwerking met Accenda Mourik het afgelopen jaar nog steviger op de kaart gezet als partner en innovator in duurzaamheid. Mourik, een van de grotere familiebedrijven in Nederland, staat aan het hoofd van een groep vennootschappen die zich richten op infrastructurele activiteiten, industriële dienstverlening, milieuactiviteiten, gas- en vloeistof purificatie en het omzetten van afval in bruikbare grondstoffen. Ondanks de gezonde cijfers was 2021 ook voor Mourik een jaar waarin Corona impact had op de dagelijkse operatie. Kees Jan Mourik, CEO van Mourik: ”De steeds veranderende situatie bleef vragen om flexibiliteit, veerkracht, creativiteit en goede samenwerking om verantwoord en veilig te kunnen blijven werken. Dit heeft ook in 2021 veel gevraagd van onze mensen en wij zijn wederom trots op hun inzet en de behaalde resultaten.”   De weg vrij voor investeringen in duurzame bedrijfsactiviteiten De omzetverdeling binnen de divisies bleef grotendeels in lijn met voorgaande jaren. Het operationeel resultaat was licht positief, maar Mourik boekte in 2021 dankzij de verkoop van verschillende deelnemingen toch een winst van 28 miljoen euro. De verkoop van het minderheidsbelang van CR Asia, gespecialiseerd in cleaning van industrie in India, Thailand en Maleisië, maakt dit onder andere mogelijk. Kees Jan Mourik: “Het is lastig gebleken om in deze landen een koerswijziging naar een duurzame toekomst af te dwingen. Vooral vanuit onze minderheidspositie. Verkopen om vervolgens te kunnen investeren is dan de beste keuze.” Een andere positieve bijdrage aan het resultaat is de gedeeltelijke verkoop van de aandelen van BlueAlp aan Shell. Laatstgenoemde neemt nu een aandelenbelang in van 21,25 procent. De technologie van BlueAlp maakt het mogelijk om moeilijk te recyclen plastic afval toch om te zetten naar pyrolyse-olie. Hieruit kunnen vervolgens duurzame plastics gemaakt worden. “Door Shell te betrekken bij BlueAlp kunnen we deze techniek versneld wereldwijd beschikbaar maken. Een acceleratie die wezenlijk bijdraagt aan de verdere verduurzaming van de olie- en gasindustrie”, concludeert Kees Jan Mourik. Met deze stabiele omzetcijfers en de vrijgekomen gelden uit de verkoop van verschillende deelnemingen verschaft Mourikzich een solide basis voor 2022 en maakt het de weg vrij voor verdere investeringen in duurzame bedrijfsactiviteiten.   Duurzaamheid als strategische keuze Mourik concentreert zich de komende paar jaar volledig op de drie focusgebieden Energie, Mobiliteit en Watermanagement. Deze keuze staat verder uitgewerkt in Route ‘25, het strategisch kompas van Mourik. “Slimme oplossingen maken voor klanten is hierbij het uitgangspunt. Het middel is structurele innovatie en met behulp van de innovatieversnellers data, digitaal, duurzaamheid en circulariteit willen wij dit realiseren”, licht Kees Jan Mourik toe. “De ontwikkeling van de waterstof graafmachine en de oprichting van Mourik Technicszijn de eerste tastbare resultaten van Route ‘25 in het jaar 2021.”   Een lange traditie van verduurzaming Route ‘25 en de bijbehorende focus op verduurzamen heette vroeger milieuvriendelijk werken. Iets waar Mourik altijd al mee bezig was. “Eigenlijk zetten wij onze lange traditie van verduurzaming voort”, licht Kees Jan Mourik toe. Een bekend voorbeeld is de bodemsanering in Lekkerkerk. In 1980 bleken 300 woningen gebouwd op sterk verontreinigde grond. Een gebied wat bekend staat als de eerste bodemvervuilingsaffaire in Nederland, is door Mourik weer leefbaar gemaakt. Ook bij Thermphos, een oude fosforfabriek in Vlissingen, was Mourik verantwoordelijk voor het onttrekken van het fosfor uit de fabriek. Dit project is in 2019 afgerond. In 2017 werd Mourik EGP opgericht. Dit bedrijfsonderdeel is gespecialiseerd in nabehandeling van de uitlaatgassen van dieselmotoren. Op deze manier worden de dieselmotoren van onder andere binnenvaartschepen, industriemotoren en bouwmaterieel voor 95 procent ontdaan van bijvoorbeeld stikstofdioxide en fijnstof. Zodoende voldoet men aan de strengste wettelijke emissie eisen. Kees Jan Mourik: ”De voorbeelden zijn talrijk en de opgedane ervaringen zijn onbetaalbaar richting een duurzame toekomst.”

Werkzaamheden dijkversterking Lekdijk officieel begonnen

Met een hap uit de grond, met de door Mourik omgebouwde eerste middelzware rupsgraafmachine op 100% waterstof in Nederland, begon donderdag 23 juni 2022 in de uiterwaard van Salmsteke officieel de versterking van de Lekdijk. Het natuur- en recreatiegebied Salmsteke is het gedeelte van de Lekdijk dat als eerste onderhanden genomen wordt, en vormde daarmee de lakmoesproef voor de innovatieve, duurzame en efficiëntie manier van werken die Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden met haar gebiedspartners voor ogen had.De stemming bij de start van de werkzaamheden was dan ook zeer goed. Mourik, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en haar gebiedspartners konden terugkijken op een eerste succesvolle samenwerking. Els Otterman, dagelijks bestuurder Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden: “Met deze dijkversterking wilden we van het begin af aan meer integraal werken, zodat we rekening konden halen met alle spelende belangen, maar ook door de uitvoerende partijen samen verantwoordelijk te maken voor de oplossingen en resultaten. Daarmee zijn het echte innovatiepartners geworden, en daar ben ik trots op. Daarnaast gaan de werkzaamheden in een strak tempo, en heeft iedereen zijn best gedaan dat tempo bij te benen. Dat verdient echt een compliment naar onze partners.” Ook de samenwerkende innovatiepartners keken tevreden terug op de samenwerking tot nu toe. Walter Deelen, algemeen directeur Mourik Infra: “We willen als bouwsector heel graag de stap naar emissieloos maken, maar de kosten zijn enorm. Dan is het toch mooi dat bij zo’n project de financiering van bijvoorbeeld een graafmachine op waterstof wat makkelijker van de grond komt. Het geeft ons echt een zet de goede richting in.”   Project Sterke Lekdijk Het waterschap versterkt de Lekdijk tussen Amerongen en Schoonhoven over een totale lengte van 55 kilometer om de dijk ook in de toekomst voldoende veilig te houden. Zes deeltrajecten, waaronder Salmsteke Ontkiemt! vormen samen het project Sterke Lekdijk. Elk deeltraject bevindt zich in een ander stadium van de dijkversterking. Door ervaringen uit te wisselen, leren de verschillende trajecten van elkaar. Sterke Lekdijk maakt deel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Hierin werken de waterschappen en het Rijk samen aan de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken: 1.500 kilometer dijken worden versterkt de komende dertig jaar. Innovatiepartnerschap Het innovatiepartnerschap bij project Sterke Lekdijk is een unieke samenwerking tussen Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en innovatiepartners Mourik Infra, Van Oord en de combinatie Lek-ensemble (Heijmans Infra, GMB Civiel en de Vries & van de Wiel). Meer Informatie Meer informatie over het project Sterke Lekdijk is te vinden op de website van HDSR.  

Bergen verzetten

Bron: GRONDWERK | Winter 2020, een uitgave van Staad B.V. De Doosan DX19 Electric van Mourik maakt deel uit van ambitieuze plannen voor een emissievrije toekomst. We spraken Walter Deelen, algemeen directeur van Mourik Infra, en Harry Brekelmans, bedrijfsleider van Mourik Techniek. Internationaal familiebedrijf met een rijke historie Mourik is een aannemer met wereldwijd 2.200 medewerkers in dienst en is actief in infrastructuur, industriële diensten, utiliteitsbouw en catalyst handling. Het bedrijf behoort tot de grotere zelfstandige familiebedrijven van Nederland en draagt al bijna een eeuw dezelfde naam. De broers Mourik begonnen destijds met elektriciteitskabels, grondwerk, wegenbouw en infrastructuur. Omdat Mourik actief was in de Europoort en het Botlekgebied waren industriële diensten aan (petro) chemische bedrijven een logische volgende stap. Nu, zo’n 100 jaar later, draait Mourik een omzet van 476 miljoen euro en heeft het bedrijf vestigingen over de hele wereld. ‘’Onze diensten zijn uitgegroeid tot een multidisciplinair pakket dat we steeds vaker als totaaloplossing aanbieden, met daarbinnen allerlei specialisaties.’’ Emissievrije bouwplaats van de toekomst? De route voor een emissievrije bouwplaats is ingezet bij Mourik. ‘’Het is ambitieus, maar wij willen er wel voor gaan. We zijn daar redelijk transparant in, emissievrij zijn we ook nog niet. Het is best makkelijk om links en rechts wat te elektrificeren, maar in het grotere geheel is dat lastiger. Bij verduurzaming komen hoge investeringen kijken. De overheid zou eigenlijk ook meer subsidies moeten vrijmaken om verduurzamen toegankelijker te maken. Het moet namelijk wel ergens van betaald worden”, duidt Harry aan. ‘’Je moet verduurzaming opbouwen. Iedere machine die je nieuw aankoopt moet eigenlijk al bij je toekomstbeeld passen. Anders ben je er over vijf jaar nog niet. We beginnen met een streven dat de komende jaren 30 procent van onze machines elektrisch moet zijn. Je moet ergens beginnen. Als de stap er maar is. Concreet zijn er namelijk nog maar weinig bedrijven die echt stappen hebben gezet,’’ vinden Harry en Walter. ‘’We willen de markt uitdagen om hierin mee te gaan. Dan laten we gezamenlijk aan opdrachtgevers zien wat er mogelijk is.’’ Niet alleen, maar samen "Twee jaar geleden ben ik echt wel wakker geschud,’’ benoemt Walter. ‘’Toen kwamen werken stil te liggen door het stikstofprobleem en realiseerde ik me dat emissievrij bouwen versneld aan de orde ging komen. Daarom ben ik nu extra gericht op die emissievrije toekomst. Sommige opdrachtgevers vinden het al een punt, dus daar gaan we dan serieus mee aan de slag.’’ Harry: ‘’Het ligt niet alleen bij ons of de wens van onze opdrachtgevers, ook leveranciers dragen hieraan bij. Zij moeten zich verder ontwikkelen en verbeteren om zo'n soort materiaal goed te kunnen leveren. We hebben hen om die reden wel eens uitgenodigd om te komen kijken hoe alles in zijn werk gaat binnen ons bedrijf en waar wij in Nederland op een bouwlocatie mee worden geconfronteerd.’’ Duurzaam voor de volgende generatie  ‘’Wij willen op den duur, op een eerlijke manier, volledig duurzaam zijn. Natuurlijk speelt commercie daar een rol in. Je moet concurrerend blijven, maar je wil het ook goed doen voor de volgende generatie. Dat kan niet los gezien worden van elkaar. Als ik niks doe en wij niet mee veranderen, dan staan we over drie jaar niet meer op de plek waar we nu staan. Van onze opdrachtgevers mogen we verwachten dat ze mee zullen gaan in de emissievrije eisen. Binnen enkele jaren is dat denk ik wel zo ver, zeker bij grote opdrachtgevers. Zodra we laten zien dat de technische mogelijkheden er zijn en dat deze betaalbaar zijn, dan zal iedereen de emissievrije omschakeling maken. Of dit nu naar waterstof of elektriciteit is. Elektrisch draaien is prima geschikt voor lichter materieel. Een combinatie met waterstof zal noodzakelijk zijn om ook met zwaarder materieel draaiuren te maken.” “De jeugd is een belangrijk onderdeel in verduurzaming. Zij zijn als het ware opgegroeid met duurzaam leven en willen hier ook in doorpakken. Kijk, wij zijn een familiebedrijf en onze gedachte is dat we dit over 20 tot 25 jaar nog steeds zijn. Bovendien wil je je kinderen ook iets meegeven waar ze mee verder kunnen. De ontwikkelingen in emissie-eisen gaan sowieso komen, of dat nou over vijf of tien jaar is. Daarin willen wij tot de kopgroep behoren.’’ aldus Walter.  Andere verduurzamingsprojecten  Mourik is op meerdere gebieden actief met verduurzamingsprojecten. Met Mourik EGP in emissie nabehandeling en dochteronderneming Petrogas bouwt momenteel een systeem dat grondstoffen herwint uit afvalplastic. Ze hebben een manier gevonden om plastic afval volledig om te zetten in energie en grondstoffen, zonder dat restafval ontstaat. Walter: ‘’Twee weken geleden zijn de eerste runs gedaan in de ‘olie uit plastic’-fabriek in Oostende en het werkt.’’ DX19 Electric: woningbouw zonder onnodig geluidsoverlast  Mourik’s Doosan DX19 Electric wordt onder andere gebruikt voor een woningbouwproject van dochteronderneming Vogel uit Zwijndrecht. Bij dit woningbouwproject ligt de nadruk op bio en groen. ‘’Het idee is om bij de eerste 30 woningen een biologische tuin aan te leggen met nieuwe schuren, een groen-dak en insectvriendelijke openingen.’’ benoemt Leon Kleingeld, bedrijfsleider van Vogel B.V. ‘’Het project is een samenwerking met Woonbron, de gemeente en hun groenvoorziening. Aangezien we soms erg dicht bij bewoners werken, kwam Woonbron met het idee om dit project elektrisch uit te voeren. Zodat we minder herrie maken en er minder overlast is voor de bewoners. We hebben toen marktonderzoek gedaan naar elektrische minigravers, waarbij we per dag keken naar de inzetbaarheid. Dat is belangrijk voor ons, aangezien we daar uniek in zijn. De Doosan DX19 Electric kwam hierbij het beste uit de test. Over machines met deze accu zijn we vaak te spreken. De Doosan DX19 Electric draait iedere dag van 7.30 uur tot 16.00 uur en aan het eind van de dag is er nog 40% van de accu over! De machinist is dan ook super tevreden.” Naast dat de accu lang mee gaat, is de machinist erg te spreken over de geruisloze machine in combinatie met de kracht van de Doosan DX19 Electric.

Officiële starthandelingen dijkversterkingsprojecten Heel & Beesel

Op respectievelijke maandagmiddag 7 maart en donderdagmiddag 10 maart zijn de officiële starthandelingen van het dijkversterkingsproject Heel & Beesel verricht. Een feestelijke bijeenkomst waarmee Waterschap Limburg de aftrap gaf voor de start van de grootschalige uitvoeringswerkzaamheden voor de dijkversterkingen.  Heel De werkzaamheden en het belang van de dijkversterking werden in korte speeches toegelicht door Ruud Reyrink namens onze aannemerscombinatie Dijkversterking Heel en Beesel, Jos Teeuwen van Waterschap Limburg en Johan Lalieu, wethouder gemeente Maasgouw. Waterschap Limburg heeft de aanpak van hoogwaterveiligheid in Heel en Beesel gecombineerd vanuit een duurzaamheidsgedachte. Grond die vrijkomt in Heel wordt hergebruikt bij de dijkversterking in Beesel.Een speciale rol was deze dag weggelegd voor leerlingen van basisschool Op de Tump. De kinderen schepten grond van Heel in de bak onze graafmachine op 100% waterstof. De graafmachine leegde de bak vervolgens in een dumper zodat de grond op transport kon naar Beesel. Beesel De werkzaamheden en het belang van de dijkversterking werden in korte speeches toegelicht door Walter Deelen namens onze aannemerscombinatie Dijkversterking Heel en Beesel, Erik Wagener van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, Jos Teeuwen van Waterschap Limburg en Marcel Roelofs, wethouder gemeente Beesel. Een speciale rol was deze dag weggelegd voor leerlingen van basisschool ‘t Spick. Op maandag zorgden leerlingen van basisschool Op de Tump dat er grond vanuit Heel op transport kon naar Beesel. In Beesel verwerkten de leerlingen van ’t Spick deze grond in dijkvak 1 in Beesel. Hierbij werden ze bijgestaan door een dumper van FL en onze graafmachine op 100% waterstof.

Veilig en duurzaam ontgassen met NanoVapor-technologie

“Het is duurzamer en milieuvriendelijker dan elk ander systeem waarmee tanks en leidingen worden veiliggesteld van een explosie”, vertelt manager productimplementatie bij Mourik, Peter Jordaan, enthousiast. “Vervolgens kunnen onderhouds- of reinigingswerkzaamheden worden uitgevoerd zonder onnodige risico's. Daarom zijn wij heel trots dat we deze techniek kunnen toepassen bij onze klanten.” Peter heeft het over de technologie van NanoVapor, deze keer het onderwerp voor de innovatie-estafette. In de rubriek ‘innovatie-estafette’ staat iedere keer een interessante en bijzondere innovatie centraal. Zo kom je elke maand te weten welke mooie technologieën en ontwikkelingen er allemaal binnen ons vakgebied zijn. Met NanoVapor staat er een innovatie centraal die onder meer de oplossing is voor een actueel probleem. Nanovapor biedt de oplossing voor het ontgassen van landtanks. Daarnaast staat het varend ontgassen van binnenvaartschepen flink onder druk vanwege de negatieve gevolgen voor het milieu en de gezondheid van zowel binnenvaartpersoneel als omwonenden. Mourik biedt met NanoVapor een concrete oplossing. NanoVapor: sneller ontgassen Met NanoVapor kan Mourik koolwaterstofhoudende opslag- en transportfaciliteiten (zoals leidingen) veilig en veel sneller ontgassen dan bestaande methoden. Mourik heeft de exclusiviteit om deze technologie toe te passen in de Benelux. “NanoVapor is een toepassing waarmee we het schoonmaakproces bij klanten veilig versnellen. Dat levert tijdwinst op”, prijst Peter aan. NanoVapor wordt al veel toegepast in de olie- en petrochemische sector om ‘technisch’ lege tanks en leidingen te ontgassen. Technisch, want in een lege tank blijft vrijwel altijd restproduct achter. “Dat zijn in dit geval minimale hoeveelheden vloeistof, productdruppels en -gassen. Bij de huidige methode duurt het dagen voordat deze volledig uit een tank verdampt zijn”, legt Peter uit. Geen explosiegevaar “Zolang de LEL-waarde (Lower Explosion Limit, red.) te hoog is, mag niemand de tank betreden en wordt er geen werkvergunning afgegeven”, waarschuwt Peter. “Met NanoVapor wordt de LEL-waarde in de helft van de tijd die er normaal voor nodig is, bijvoorbeeld bij gebruik van stikstof, naar het veilige niveau gebracht. Het explosiegevaar is weggenomen, waardoor het veiliger is en de impact op het milieu veel lager. Medewerkers kunnen sneller aan het werk voor onderhoud- en reinigingswerkzaamheden.” Beschermende microlaag met nevel Hoe het werkt? De NanoVapor-technologie sprayt een vernevelde vloeistof in de te reinigen ruimte. Deze nevel hecht zich driedimensionaal aan het achtergebleven product en vormt een beschermende microlaag in de gehele tank. Hierdoor wordt het product ingekapseld waardoor het niet verder kan verdampen en vervuilende gassen niet meer vrijkomen. De ingespoten nevel is niet ontvlambaar, niet reactief en daarbij ook nog biologisch afbreekbaar. Dat maakt het duurzamer en milieuvriendelijker dan welk ander systeem dan ook. Veilig varend ontgassen In de binnenvaart wordt na het lossen van een vloeibare koolwaterstofhoudende lading, zoals benzine, de damp veelal varend in de atmosfeer geblazen. Een NanoVapor unit kan op het dek van een schip geplaatst worden. Wanneer de scheepstank is leeggepompt, wordt de NanoVapor vloeistof verneveld in de tank en worden de achtergebleven restproducten ingekapseld. Het restproduct kan hierdoor niet verdampen en in de atmosfeer terechtkomen. Op deze manier wordt de uitstoot met ruim 50% teruggebracht. Mourik biedt zelfs oplossingen om de uitstoot richting nul te brengen. Het is een bewezen technologie waarmee de oplossing voor het probleem binnen handbereik ligt.