Article

“Het is duurzamer en milieuvriendelijker dan elk ander systeem waarmee tanks en leidingen worden veiliggesteld van een explosie”, vertelt manager productimplementatie bij Mourik, Peter Jordaan, enthousiast. “Vervolgens kunnen onderhouds- of reinigingswerkzaamheden worden uitgevoerd zonder onnodige risico's. Daarom zijn wij heel trots dat we deze techniek kunnen toepassen bij onze klanten.” Peter heeft het over de technologie van NanoVapor, deze keer het onderwerp voor de innovatie-estafette.

In de rubriek ‘innovatie-estafette’ staat iedere keer een interessante en bijzondere innovatie centraal. Zo kom je elke maand te weten welke mooie technologieën en ontwikkelingen er allemaal binnen ons vakgebied zijn. Met NanoVapor staat er een innovatie centraal die onder meer de oplossing is voor een actueel probleem.

Nanovapor biedt de oplossing voor het ontgassen van landtanks. Daarnaast staat het varend ontgassen van binnenvaartschepen flink onder druk vanwege de negatieve gevolgen voor het milieu en de gezondheid van zowel binnenvaartpersoneel als omwonenden. Mourik biedt met NanoVapor een concrete oplossing.

NanoVapor: sneller ontgassen

Met NanoVapor kan Mourik koolwaterstofhoudende opslag- en transportfaciliteiten (zoals leidingen) veilig en veel sneller ontgassen dan bestaande methoden. Mourik heeft de exclusiviteit om deze technologie toe te passen in de Benelux. “NanoVapor is een toepassing waarmee we het schoonmaakproces bij klanten veilig versnellen. Dat levert tijdwinst op”, prijst Peter aan. NanoVapor wordt al veel toegepast in de olie- en petrochemische sector om ‘technisch’ lege tanks en leidingen te ontgassen. Technisch, want in een lege tank blijft vrijwel altijd restproduct achter. “Dat zijn in dit geval minimale hoeveelheden vloeistof, productdruppels en -gassen. Bij de huidige methode duurt het dagen voordat deze volledig uit een tank verdampt zijn”, legt Peter uit.

Geen explosiegevaar

“Zolang de LEL-waarde (Lower Explosion Limit, red.) te hoog is, mag niemand de tank betreden en wordt er geen werkvergunning afgegeven”, waarschuwt Peter. “Met NanoVapor wordt de LEL-waarde in de helft van de tijd die er normaal voor nodig is, bijvoorbeeld bij gebruik van stikstof, naar het veilige niveau gebracht. Het explosiegevaar is weggenomen, waardoor het veiliger is en de impact op het milieu veel lager. Medewerkers kunnen sneller aan het werk voor onderhoud- en reinigingswerkzaamheden.”

Beschermende microlaag met nevel

Hoe het werkt? De NanoVapor-technologie sprayt een vernevelde vloeistof in de te reinigen ruimte. Deze nevel hecht zich driedimensionaal aan het achtergebleven product en vormt een beschermende microlaag in de gehele tank. Hierdoor wordt het product ingekapseld waardoor het niet verder kan verdampen en vervuilende gassen niet meer vrijkomen. De ingespoten nevel is niet ontvlambaar, niet reactief en daarbij ook nog biologisch afbreekbaar. Dat maakt het duurzamer en milieuvriendelijker dan welk ander systeem dan ook.

Veilig varend ontgassen

In de binnenvaart wordt na het lossen van een vloeibare koolwaterstofhoudende lading, zoals benzine, de damp veelal varend in de atmosfeer geblazen. Een NanoVapor unit kan op het dek van een schip geplaatst worden. Wanneer de scheepstank is leeggepompt, wordt de NanoVapor vloeistof verneveld in de tank en worden de achtergebleven restproducten ingekapseld. Het restproduct kan hierdoor niet verdampen en in de atmosfeer terechtkomen. Op deze manier wordt de uitstoot met ruim 50% teruggebracht. Mourik biedt zelfs oplossingen om de uitstoot richting nul te brengen.

Het is een bewezen technologie waarmee de oplossing voor het probleem binnen handbereik ligt.

Meer weten?

Lees hier meer over de NanoVapor-technologie en voor meer informatie over dit onderwerp kun je terecht bij Peter Jordaan.