Wegen
Wegen
Ontwerp, aanleg en onderhoud wegen
Nederland heeft een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. In totaal gaat het om zo’n 140.000 kilometer aan verharde wegen, waarvan 1.700 kilometer snelweg. Ons wegennet vormt een belangrijke schakel in de Nederlandse infrastructuur en daarmee in onze economie. Logisch dus dat de overheid veel in dit wegennetwerk investeert. Mourik levert een substantiële bijdrage aan het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van het Nederlandse wegennet.
Duurzaamheid en data
Er komt heel wat kijken bij het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van asfaltwegen. Uiteraard vormt het asfalt de basis, maar het gaat ook om andere zaken. Denk ook aan de stabiliteit van de ondergrond, funderingen, de veilige geleiding van verkeer, wegmarkeringen, straatmeubilair en geluidreducerende maatregelen. Bij al die werkzaamheden speelt het thema duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Mourik weet als infrapartner precies waar de knelpunten liggen. Vandaar dat we al decennialang naar volle tevredenheid samenwerken met Rijkswaterstaat en overheden. Onze experts verzamelen tijdens projecten data en geven op basis daarvan advies. We hebben bijvoorbeeld realtime inzicht in het hele asfaltproces: van planning en productie tot transport en de werkzaamheden op locatie. Zo weten we altijd precies hoe het ervoor staat.
Slimme asfaltmengsels
Wij vinden het belangrijk om te blijven innoveren en asfalt is een belangrijk aspect van wegen. Daarom ontwikkelen we slimme asfaltmengsels. Bijvoorbeeld ons COLT-asfalt met een CO2-reductie in de productiefase, geluidreducerende eigenschappen en een langere levensduur. Ons 'antivries' asfalt MELtⓇ is het eerste asfalt dat niet bevriest tot -5º C. Hierdoor is er een verlaagde kans op gladheid, is er minder onderhoud nodig en neemt de verkeersveiligheid toe. En we gebruiken biobased asfalt, op basis van biologische olie die het bitumen als het ware verjongt en herbruikbaar maakt. Bio-based asfalt is dus ook circulair, gerecycled asfalt.
Voor grond-, weg- en waterbouw, zoals het aanleggen en onderhouden van asfaltwegen maakt Mourik gebruik van eigen materieel. Sterker nog, veel van dat materieel is door onszelf ontworpen. Merken wij tijdens een project dat zaken beter of efficiënter kunnen? Dan gaan onze collega’s aan de slag met het ontwerpen van nóg beter materieel. Een voorbeeld? Onze graafmachines worden de komende tijd omgebouwd. De dieselmotoren maken plaats voor een elektrische variant mét accupakket. Zo leveren we als Mourik een bijdrage aan het verduurzamen van Nederland.
Contact
2964 AJ Groot-Ammers
Contact
2964 AJ Groot-Ammers