Datum
2023Klant
Locatie
A4Status
AfgerondRenovatie boven rijdend verkeer
De Beneluxtunnel tussen Schiedam en Pernis is een heel belangrijke verbinding voor de Rotterdamse haven en de Botlek. De tunnel is onderdeel van een primaire waterkering, daarom is de constructieve en brandveiligheid van de tunnel een topprioriteit. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat bleken de coating en hittewerende bekleding van de stempelbuizen bij de in- en uitgang van de tunnel toe aan vervanging. Deze stalen dwarssteunen houden de tunnelwanden overeind en daarom was actie geboden. De werkplek was uitdagend: boven het rijdend verkeer in de tunnel. Hoe borg je de arbo- en verkeersveiligheid en mobiliteit, met minimale hinder voor het verkeer?
Nieuwe oplossingen voor fireproofing
We bedachten een onconventionele oplossing met brandwerende bekleding, in de vorm van speciale hittewerende doeken. In de industrie wordt deze techniek vaker toegepast, maar voor infrawerken was het een primeur. Samen met onze collega’s van en de betonspecialisten van deden we vooraf - en op eigen initiatief - onderzoek en een brandproef. De resultaten hiervan waren ruim genoeg om Rijkswaterstaat te overtuigen. Om de bekleding heen hebben we aluminium platen aangebracht, die we op maat rond hebben laten walsen. Deze ‘casing’ beschermt de constructie extra tegen weersinvloeden en bovendien ziet de afwerking er bijzonder fraai uit. Restte nog wel de vraag: hoe gaan we de fireproofing, coating en aluminium bescherming veilig aanbrengen boven het rijdende verkeer?
Constructie hangend platform op maat
Aan weerszijden van de tunnel lopen twee betonnen randen boven elkaar. Het plan was om daar platforms overheen te laten rijden. Maar de onderste rand bleek niet sterk genoeg. Samen met Rijkswaterstaat hebben we verschillende opties onderzocht en uiteindelijk de oplossing gevonden in een bovenwagen die op de bovenste betonnen rand leunde, met een platform dat aan de bovenwagen hing. De constructie daarvoor bouwden we op maat bij Mourik Techniek. We hebben de hele constructie iedere twee tot drie weken verplaatst naar de volgende positie, de bovenwagen met een kraan en de onderwagen leunend op een trailer met daarop een zeecontainer. In totaal hebben we dit tijdens de renovatie 37 keer gedaan. Om de hinder voor het verkeer te minimaliseren gebeurde het 's nachts. Werken boven rijdend verkeer heeft consequenties voor de verkeersveiligheid en het verkeersmanagement, maar zeker ook voor de arbo-veiligheid. Daarom hebben we - boven op de veiligheidsnormen die we altijd hanteren - extra maatregelen genomen, in de vorm van maatwerk-protocollen en checklists na iedere verplaatsing. Maar ook praktische veiligheidsmaatregelen zoals een noodknop voor de collega’s op het hangende platform.
De manier waarop we deze renovatie zijn aangevlogen, is typerend voor Mourik: proactief oplossingen bedenken die praktisch werken. Met oog voor de veiligheid van het verkeer in de tunnel en de mensen die het werk doen. Onze veelzijdigheid kwam in de Beneluxtunnel bij uitstek tot zijn recht. Hoofdaannemer Mourik Infra tekende voor het ontwerp en de uitvoering, inclusief alle verkeersmaatregelen (met de collega’s van ), de hangende platforms werden gebouwd door Mourik Techniek en bij de collega’s in Echt. De specialisten van Mourik-dochters Vogel en Bouman hebben de renovatie uitgevoerd. We kunnen het allemaal en we weten alle disciplines aan elkaar te knopen. Met als resultaat: de brandveiligheid van de Beneluxtunnel is de komende 25 jaar weer gegarandeerd.