In april 2024 zijn de werkzaamheden begonnen aan de herinrichting van de Hoogstraat in Landgraaf, een drukke verkeersader waar dagelijks gemiddeld 18.000 voertuigen passeren, bovenop het grote aantal fietsers en voetgangers. Met onze ondergrondse en bovengrondse werkzaamheden wordt de verkeersveiligheid verbeterd en daarbij meteen de wateroverlast aangepakt.
Optimalisatie verkeersveiligheid
Één van de belangrijkste doelen van de herinrichting is het verbeteren van de verkeersveiligheid. In de afgelopen jaren is de verkeersdrukte toegenomen en met de aanwezigheid van een scholencomplex en sportcentrum wordt er veel gebruik gemaakt van deze route. Bij de herinrichting worden de fietspaden fysiek gescheiden van het autoverkeer. Ook worden er trottoirs aangelegd, bij diverse oversteekplaatsen extra maatregelen aangebracht en krijgt de weg een nieuwe verharding.
Wateroverlast minimaliseren
Door de toenemende regenval raakt het riool regelmatig overbelast, en komt de weg op het laagste punt onder water te staan. Om dit probleem aan te pakken, worden er op dit moment 2 grote nieuwe ondergrondse waterbergingen aangelegd met een extra opslagcapaciteit van in totaal 1300 m³. Dit is bovenop de reeds aangebrachte waterberging ter hoogte van zwembad In de Bende. Deze tijdelijke opslagruimtes zorgen ervoor dat regenwater bij pieken wordt opgeslagen en gecontroleerd kan worden afgevoerd.
Wethouder Freed Janssen, gemeente Landgraaf: “We zijn heel blij met de aanpassingen. De omliggende gemeentes hebben wat betreft wateroverlast met dezelfde uitdaging te maken, en dan is het goed om kennis te delen. Binnenkort komen ze langs om te kijken naar mogelijkheden voor hun eigen gemeente.”
Een uniek aspect van dit project is de actieve betrokkenheid van de bewoners. Tijdens de ontwerpfase kregen inwoners van Landgraaf de kans om mee te denken over de plannen. Diverse initiatieven dragen, samen met de extra waterbergingen, bij aan het houden van droge voeten tijdens hevige regenval.
Het project aan de Hoogstraat in Landgraaf is een mooi voorbeeld van hoe veiligheid en betrokkenheid hand in hand gaan. Door slimme maatregelen zoals ondergrondse waterbergingen en het herinrichten van de verkeersinfrastructuur wordt zowel de verkeersveiligheid vergroot als de wateroverlast verminderd.
Projectleider Peter Suppers is erg tevreden over het project. Peter vertelt: “Voor ons team geldt: Plezier in het werk, maakt perfectie in ons werk. En dat merken ze. De uitdaging zit hem in goede communicatie. Daar hebben we een omgevingsmanager voor die de eerste lijn is voor de bewoners. De weg moet open blijven voor calamiteiten, fietsers en voetgangers. Daarbij staat veiligheid voor de weggebruikers en onze eigen mensen voorop.”