- Aannemerscombinatie Mourik Swarco (CMD) voert groot onderhoud uit;
- De schuiven en jukken van grote opening zijn volledig vervangen;
- Opdrachtgever Rijkswaterstaat is tevreden met resultaat;
- Resultaat is te danken aan de intensieve samenwerking.
In opdracht van Rijkswaterstaat is aannemerscombinatie Mourik Swarco (CMD), bestaande uit Mourik Infra B.V. en Swarco Nederland B.V., verantwoordelijk voor de uitvoering van het groot onderhoud aan stuw Grave. Bij dit project, welke onderdeel is van Onderhoud Maas en kanalen in Noord-Brabant en Limburg, worden de jukken, schuiven en schuifaandrijvingen vervangen. Tevens krijgt de stuw een nieuwe kraanwagen. Hierdoor dragen wij bij aan het vlot en veilig bevaarbaar houden van de scheepvaart.
Het vervangingsproces
De stuw bestaat uit 2 openingen met in totaal 20 jukken, ieder juk is dan weer uitgerust met 3 schuiven. Deze schuiven kunnen op en neer bewogen worden om de waterafvoer van de Maas te reguleren. De doorlooptijd op locatie van het vervangen van één set juk en schuiven is twee weken. Hieronder valt het samenstellen van het nieuwe juk aan de wal, het demonteren van het oude set juk en schuiven, het monteren van de nieuwe set en het overzetten en inregelen van het aandrijfwerk. Hierna kan de trein opnieuw beginnen bij het volgende juk.
Op dit moment lopen er twee van deze treinen gelijktijdig, waardoor er iedere week een set juk en schuiven vervangen wordt. Vooruitlopend aan de werkzaamheden op locatie zijn nieuwe jukken en schuiven ontwerpen en geproduceerd.
Eerste stuwopening gereed
Vorige week is de laatste set van de eerste stuwopening vervangen, dit is de 11e set van de 20. Dit betekende ook dat de eerste van de twee stuwopening in gebruik genomen kon worden om de afvoer van de Maas te reguleren. Op dit moment zijn we overgestapt naar de tweede stuwopening waarbij het de bedoeling is om alle jukken met schuiven dit jaar nog te vervangen. Hierbij zijn we afhankelijk van moeder natuur en de waterafvoer via de Maas.
Parallel aan het vervangen van de jukken en schuiven loopt de engineering van de verschillende aandrijfwerken en de kraanwagen die in 2025 vervangen zullen worden. De intensieve samenwerking van Mourik Infra met Mourik Techniek, Swarco, diverse onderaannemers en onze opdrachtgever Rijkswaterstaat in zowel de engineering, productie als realisatie zorgt ervoor dat er snel geschakeld kan worden en dat ontwerpkeuzes snel gemaakt worden en gedragen worden over het hele project.
Ivo Thuijls, projectleider Mourik Infra: “De succesvolle samenwerking is terug te zien in het resultaat. Onze opdrachtgever Rijkswaterstaat is dan ook zeer tevreden over de voortgang. De eerste stuwopening zit erop. Komende maanden gaan we aan de slag met de andere opening.”
- Meer informatie over onze renovatieprojecten? Klik HIER.